KEMAHIRAN BAHASA DALAM
HURAIAN SUKATAN PELAJARAN BAHASA MELAYU SEKOLAH RENDAH
Kemahiran
Bahasa dalam Huraian Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu Sekolah Rendah terbahagi
kepada tiga. Kemahiran ini antaranya ialah kemahiran lisan. Kemahiran lisan
merangkumi kemahiran mendengar dan
kemahiran bertutur. Kemudian kemahiran membaca dan juga kemahiran
menulis.
HASIL PEMBELAJARAN
KEMAHIRAN-KEMAHIRAN BAHASA DALAM HURAIAN SUKATAN PELAJARAN BAHASA MELAYU
SEKOLAH RENDAH
Hasil
Pembelajaran ialah penyataan yang ditafsirkan berdasarkan kurikulum bahasa.
Pernyataan hasil pembelajaran merupakan garis panduan ataupun tahap yang perlu
dikuasai murid-murid dalam setiap kemahiran. Berdasarkan Hasil Pembelajaran,
guru boleh memilih kandungan, kaedah, hasil, sumber ataupun prosedur pengajaran
yang releven dan berkesan.
Sekiranya
setiap kemahiran-kemahiran berbahasa, sistem bahasa dan pengisian kurikulum
digabungjalinkan, Hasil Pembelajaran akan dapat dicapai dalam proses pengajaran
dan pembelajaran di dalam kelas. Hasil Pembelajaran juga boleh membantu
guru-guru membuat pengukuran terhadap pencapaian murid.
KEMAHIRAN LISAN
Kemahiran
lisan terbahagi kepada dua antaranya ialah kemahiran mendengar dan juga
kemahiran bertutur. Kemahiran mendengar boleh ditafsirkan sebagai keupayaan
murid untuk mendengar dengan teliti dan dapat memahami perkara yang didengar
dalam pelbagai situasi serta dapat memberi tindak balas. Manakala kemahiran
bertutur pula ialah keupayaan murid untuk berbual untuk menjalinkan hubungan
dan menambahkan kenalan, menyampaikan dan menerima perkera-perkara penting
seperti maklumat, pendapat, perasaan serta idea yang kritis dan kreatif dengan
menggunakan sebutan dan intonasi yang betul secara sopan dan beradab. Lebih
menekankan kepada penggunaan tatabahasa yang sesuai dalam pengucapan.
Kemahiran bertutur ialah kemahiran
menyebut dan membunyikan bunyi-bunyi bahasa dengan pengujaran kata-kata atau
ayat dalam intonasi, nada (tekanan suara), jedaserta helaan yang
betul.Unsur-unsur ilmu linguistik yang dinamakan “suprapenggalan” ini merupakan
aspek yang nyata dan penting dalam lisan. Bagi setengah-setengah bahasa,
perubahan kepada unsur-unsur ini akan melibatkan perbezaan maksud atau makna. Mengenal
pasti intonasi yang berbeza-beza ini amat penting bagi mewujudkan suasana
pertuturan yang baik, licin dan lancar. Oleh itu aspek ini juga perlu diberi penekanan
dalam pengajaran dan pembelajaran.
Kemahiran mendengar adalah satu cara
penting dalam mempelajari sesuatu bahasa.Kemahiran melibatkan kemahiran
menerima maklumat secara lisan. Tanpa mempunyai kemahiran mendengar yang baik
akan menyebabkan seseorang kanak-kanak itu tidakakan dapat untuk menguasai kemahiran
berbahasa yang lain dengan baik lagi. Untukitu guru perlulah menyediakan
beberapa aktiviti yang dapat memperkukuhkankemahiran mendengar kanak-kanak.
Hasil
Pembelajaran berdasarkan Kemahiran Lisan :
Semasa
menjalankan Kemahiran Lisan, aspek penting yang perlu diambil kira termasuklah
aspek sosiobudaya dan tatasusila. Perkara ini bertujuan untuk menjamin
kesejahteraan hubungan.
1.0
Berbual
dengan keluarga, rakan sebaya dan pihak lain dalam situasi formal dan tidak
formal
1.1 Berbual
tentang perkara yang berkaitan dengan kehidupan seharian menggunakan kata,
ungkapan, ayat, sebutan, intonasi dan nada yang betul dan sesuai.
1.2 Bertanya
dan menjawab tentang sesuatu perkara secara bertatasusila.
1.3 Memahami
dan memberikan arahan serta pesanan tentang sesuatu perkara
1.4 Menyatakan
permintaan secara berterus terang dan yakin dengan intonasi dan paralinguistik
yang sesuai untuk menguatkan permintaan.
1.5 Memberikan
penjelasan terhadap perkara yang tersurat dan tersirat.
1.6 Menyatakan
sesuatu kemahuan semasa menjalankan transaksi dalam urursan harian untuk
mendapatkan barangan dan perkhidmatan.
2.0
Bercerita
dan melaporkan sesuatu perkara yang didengar, ditonton, dibaca atau difahami
1.1 Bercerita
menggunakan kata, frasa, ayat serta sebutan dan intonasi yang baik dan jelas.
1.2 Melaporkan
sesuatu perkara dengan bahasa yang sesuai dan tepat.
3.0
Menyampaikan
maklumat dalam pengucapan yang mudah, betul, menarik dan berkesan
3.1 Menyampaikan
maklumat tentang sesuatu perkara atau tajuk dengan menggunakan kata, istilah,
frasa, struktur ayat yang betul dan laras bahasa yang sesuai.
3.2 Menghuraikan
maklumat dengan alas an yang meyakinkan.
3.3 Menyampaikan
maklumat ke[ada pihak lain dengan terancang.
4.0
Berbincang
tentang tajuk-tajuk yang releven secara bertatasusila
4.1 Mengemukakan
idea, pandangan dan pendapat tentang sesuatu pekara secara tepat, terperinci
dan tersusun.
4.2 Mengemukakan
komen yang sesuai berdasarkan pemerhatian, pengalaman dan maklumat yang
disampaikan oleh pihak lain.
4.3 Mengemukakan
hujah untuk menyokong atau menentang sesuatu pendirian dengan memberikan alasan
yang sesuai secara bersopan dalam aktiviti yang terancang.
4.4 Menyatakan
pilihan untuk menerima atau menolak pandangan dan pendapat dalam perundingan
bagi mencapai kata sepakat.
KEMAHIRAN MEMBACA
Kemahiran
membaca merupakan keupayaan murid untuk membaca petikan, perkataan, frasa dan
ayat dengan lancar serta menggunakan sebutan, intonasi dan jeda yang betul. Kemahiran
membaca lebih menekankan aspek pemahaman dan penaakulan (penghayatan) daripada
pelbagai bahan bacaan secara kritis dengan menggunakan pelbagai teknik membaca.
Membaca
memerlukan satu tingkat berfikir yang tinggi dan komunikasi mesej atau makna
serta sedutan makna. Membaca merupakan proses kognitif, iaitu berfikir melalui
bahan bercetak. Proses menguasai bacaan melibatkan tahap penguasaan yang
berbeza-beza. Pada setiap aras penguasaan mencerminkan tahap penguasaan pembacaan
bagi individu tersebut. Pada setiap tahap penguasaan bacaan ini terdapat beberapa
kaedah yang boleh diaplikasikan oleh pembaca. Setiap tahap boleh disimpulkan
seperti berikut:
(a) Kaedah Abjad (Tahap prabacaan)
Kaedah ini juga dikenali sebagai kaedah huruf atau kaedah mengeja
dan merupakan kaedah tradisional yang digunakan oleh guru untuk mengajar bacaan.
Kanak-kanak dikehendaki mengenali nama, bentuk dan mengecam huruf abjad.
(b) Kaedah Fonik (Tahap bacaan mekanis)
Kaedah ini lebih menekankan amalan membuat latih tubi tentang
penyebutan bunyi huruf, suku kata, frasa, ayat-ayat dan kurang memberi tumpuan
kepada
nama huruf. Kanak-kanak dilatih menyebut huruf secara terasing dan
kemudiannya menggabungkan dengan bunyi huruf-huruf lain untuk membentuk
suku kata dan perkataan. Contoh lambang ‘b’ bukannya ‘bi’ tetapi
disebut sebagai ‘beh’, ‘a’ disebut ‘ah’ dan begitulah seterusnya. Kaedah fonik
ini sesuai diajar kepada kanak-kanak kerana bahasa Melayu terdiri daripada suku
kata yang hampir tetap bunyinya. Amalan ini akan membolehkan mereka yang baru
belajar membaca melakukan latihan sebutan perkataan-perkataan baru.
(c) Kaedah Seluruh Perkataan (Tahap bacaan dan kefahaman)
Kaedah ini juga dikenali dengan ‘kaedah perkataan’, ‘kaedah
rangkai kata’, dan ‘kaedah ayat’. Kaedah ini lebih menumpukan kepada menyebut
keseluruhan perkataan dengan bantuan gambar untuk merujuk kepada menyebut keseluruhan
perkataan dengan bantuan gambar untuk merujuk benda yang dipamerkan itu. Kanak-kanak
dilatih melakukan dua kemahiran di dalam satu masa, iaitu menyebutkan
keseluruhan perkataan dan melakukan pengesanan terhadap rangsangan berbentuk
gambar. Berbantukan gambar yang dilabelkan
berhampiran dengan perkataan tersebut kanak-kanak boleh menyebut
perkataan
untuk mewakili maksud yang terdapat di atas gambar tersebut.
Hasil
Pembelajaran berdasarkan Kemahiran Membaca :
Dalam
kemahiran membaca, penekanan lebih diberikan kepada aspek pemahaman dan
penaakulan kandungan teks secara kritis. Antara hasil pembelajaran yang utama
dalam kemahiran membaca ialah murid dapat membaca dengan kuat, memahami
maklumat yang dibaca, dapat menaakul dan menghayati teks.
5.0 Membaca kuat dengan kelancaran sebutan, intonasi dan gaya
bacaan yang betul
5.1 Membaca
dengan kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul dan
memahami pekara yang dibaca.
5.2 Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan
sebutan dan intonasi yang betul dan lancer serta memahami perkara yang dibaca.
6.0 Membaca dan memahami maklumat yang terdapat dalam
pelbagai teks
6.1 Merujuk
pelbagai sumber untuki mendapatkan maklumat bagi tajuk yang sedang dikaji
termasuk maklumat daripada internet.
6.2 Mengenalpasti
pelbagai genre penulisan.
6.3 Membaca
dan mengenalpasti isi utama dan isi sampingan yang terdapat di dalam teks.
6.4 Membaca
pantas dan luncuran untuk mendapatkan maklumat yang menyeluruh.
6.5 Membaca
pantas secara imbasan untuk mendapatkan maklumat khusus.
6.6 Membuat
ramalan berdasarkan sesuatu cerita atau maklumat yang diberi dalam bahan ilmu.
7.0 Membaca, manaakul dan menghayati kandungan teks yang
dibaca
7.1 Membaca
dan menerangkan maksud kandungan yang tersurat dan tersirat.
7.2 Membaca
dan mengenalpasti pekataan, pelbagai jenis ayat dan gaya bahasa daripada bahan
sastera mahupun bukan sastera yang dapat membawa kesan tertentu kepada pembaca.
7.3 Membaca
dan menghayati pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang bekualiti untuk meningkatkan
dan mempekukuh minat membaca.
KEMAHIRAN MENULIS
Kemahiran
menulis merupakan keupayaan murid untuk menulis perkataan dan ayat serta mampu
mengeluarkan idea daripada pelbagai jenis penulisan yang berkaitan dengan ilmu
pengetahuan mahupun berdasarkan pengalaman peribadi yang telah dilalui dengan
menggunakan perkataan dan ayat yang betul, gramatis, tanda baca dan ejaan yang
betul, serta tulisan yang jelas, cantik dan kemas. Dengan menggunakan
kreativiti dan idea murid, galakkan mereka mereka atau menulis penulisan
berunsur pengetahuan ataupun berunsur imaginatif.
Menulis
boleh didefinisikan sebagai:
·
Menulis adalah
merupakan satu proses atau untuk menghasilkan bahan yang berbentuk idea,
pendapat, pengalaman, perasaan, maklumat dalam bentuk tulisan untuk berhubung
dengan orang lain atau dengan dirinya.
·
Menulis juga adalah
satu proses untuk memberikan simbol-simbol grafik bagi melambangkan bahasa
dalam menyusun perkataan, rangkai kata, ayat dan seterusnya unit-unit yang
lebih panjang, mengikut peraturan-peraturan tertentu dengan menunjukkan wacana
dan pelahiran idea yang jelas dan tersusun.
·
Kemahiran menulis
adalah satu kemahiran yang penting dan perlu dikuasai olehpelajar bukan sahaja
dalam pembelajaran bahasa tetapi untuk mata pelajaranmatapelajaran yang lain.
Ini adalah disebabkan bahawa bahasa adalah alatuntuk menyalurkan maklumat.
Menulis dalam apa bentuk sekalipun adalah mustahak kerana ia dapat membantu
mempertingkatkan tahap pencapaian pelajar di dalam pembelajaran. Faedah menulis
kepada pelajar tidak terhad untuk jangka masa pendek, bahkan berlanjutan
sepanjang usia hidupnya.
Kesimpulannya menulis adalah
penglahiran perasaan, idea ke dalam bentuk grafik. Bentuk-bentuk grafik ini
disusun sehingga melambangkan bunyi bahasa yang dapatdibaca dan difahami
maksudnya.
Hasil
Pembelajaran berdasarkan Kemahiran Menulis :
Dalam Hasil
Pembelajaran Kemahiran Menulis pula termasuklah keupayaan murid untuk
menggunakan pelbagai jenis perkataan, ayat dan wacana, mencatat dan menyusun
maklumat, menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif serta membuat
ulasan. Penggunaan ayat yang gramatis dan penggunaan tulisan berangkai amat
digalakkan.
8.0 Menggunakan pelbagai jenis ayat dan wacana dalam
penulisan
8.1 Membina
dan menulis pekataan, ayat tunggaldan ayat majmuk
8.2 Membina
dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dalam suatu penulisan teks tentang
sesuatu tajuk.
8.3 Menulis
perkataan dan ayat dengan menggunakan tulisan berangkai yang kemas.
8.4 Membina
dan menulis ayat topik dan ayat huraian berdasarkan sesuatu perkara.
8.5 Mengenalpasti
dan menggunakan penanda wacana yang sesuai dalam satu perenggan bagi sesebuah
karangan.
8.6 Membina
wacana yang sempurna bagi keseluruhan karangan.
9.0 Mencatat dan menyusun maklumat.
9.1 Mengambil
imlak bahan yang diperdengarkan.
9.2 Mengenalpasti
maklumat dan mencatat nota daripada bahan yang didengar atau dibaca.
9.3 Menyusun
maklumat daripada nota atau catatan hasil daripada bahan yang didengar atau
dibaca secara kohesif.
10.0 Menghasilkan
penulisan kreatif dan buka kreatif
10.1 Menghasilkan
pelbagai genre (prosa dan puisi) termasuk e-mel yang mudah, menarik dan
bermakna.
10.2 Mengedit
dan memurnikan hasil penulisan.
10.3 Membuat
ringkasan daripada bahan yang dibaca atau didengar.
11.0 Membuat ulasan
tentang bahan yang didengar, ditonton atau dibaca
11.1 Menyatakan
pandangan tentang perkara yang menarik dalam sesebuah karya.
11.2 Mengulas
karya bukan sastera dari segi penggunaan perkataan, idea, ayat, wacana, nilai
dan pengajaran.
11.3 Mengulas
kaya sastera yang mudah secara umum dari segi tema dan persoalan, watak dan
pewatakan, nilai dan pengajaran serta gaya bahasa.
11.4 Memberikan
komen dan pandangan tentang pendapat yang disampaikan oleh pihak lain.
CADANGAN AKTIVITI
KEMAHIRAN LISAN
Hasil
Pembelajaran
1.0 Berbual dengan keluarga, rakan sebaya dan
pihak lain dalam situasi formal dan tidak
formal.
1.1 Berbual tentang sesuatu perkara berkaitan
kehidupan seharian dengan menggunakan
kata, ungkapan, ayat, sebutan, intonasi dan nada yang sesuai.
Huraian Hasil Pembelajaran
Aras
1
ii.
Melafazkan ucapan
secara bertatasusila dalam perbualan.
Cadangan Aktiviti
Cadangan
aktivitinya adalah murid diminta untuk melakonkan dialog yang ada unsur - unsur
penerimaan teguran. Contohnya, “Maafkan saya”. “Terima kasih kerana mengingatkan
saya.” “Baiklah, saya akan cuba perbaiki. Terima kasih atas teguran itu tetapi
pada pendapat saya ini adalah yang terbaik pada saya. Terima kasih kerana
membantu saya.
Langkah
pelaksanaan:
· Langkah untuk melaksanakan aktiviti
ini adalah guru akan meminta murid melakonkan watak sebagai seorang pelajar yang telah melanggar peraturan sekolah. Kemudian, seorang murid lagi
telah menegur perbuatan murid yang
telah melakukan kesalahan tadi
.
Hasil
Pembelajaran
1.2 Bertanya dan menjawab tentang menjawab
tentang sesuatu perkara secara
bertatasusila.
Huraian Hasil Pembelajaran
Aras
2
i.
Mengemukakan soalan
tertumpu dan bercapah dengan menggunakan kata tanya.
Cadangan Aktiviti
Aktiviti
yang dicadangkan adalah melakukan perbualan dangan rakan tentang sesuatu
situasi yang mereka hadapi.
Soalan
|
Jawapan
|
1.
Siapakah yang
menyelamatkan anak kucing itu ?
2.
Bagaimanakah anak
kucing itu boleh jatuh ke dalam longkang?
|
1.
Kami yang telah menyelamatkan
anak kucing itu.
2.
Anak kucing itu
cuba mengejar rama-rama lalu terjatuh ke dalam.
|
Langkah
pelaksanaan aktiviti:
·
Guru menceritakan
situasi yang berlaku terhadap kucing yang jatuh ke dalam longkang.
·
Setelah murid
mendengar cerita tersebut, guru akan menyuruh murid melakonkan kembali
berdasarkan petikan yang guru beri kepada murid.
Hasil Pembelajaran
1.3 Memberikan dan memahami arahan serta
pesanan tentang sesuatu perkara.
Huraian Hasil Pembelajaran
Aras
2
ii.
Menerima dan
melaksanakan arahan serta pesanan dengan betul.
Cadangan Aktiviti
Aktiviti
yang dicadangkan bagi hasil pembelajaran ini adalah murid melakonkan situasi
menunjuk arah kepada sekumpulan pelancong tempatan. Contohnya, sekumpulan
pelancong tempatan sedang bertanyakan tentang tempat terletaknya masjid negara
kepada seorang penduduk tempatan.
Langkah
pelaksanaan aktiviti:
·
Langkah untuk
menjalankan aktiviti adalah guru memberikan arahan berkenaan dengan menunjuk
arah kepada seseorang.
·
Guru akan memberi
dialog dan disertakan dengan pelan atau peta kepada murid.
·
Seterusnya meminta
mereka melakonkan perbualan tentang cara memberikan arahan kepada sekumpulan
pelancong tempatan tentang arah sesuatu tempat yang ingin dituju.
·
Sekumpulan lagi murid
melakonkan watak sebagai pelancong yang sedang mendengar dan memahami arahan atau petunjuk yang diberikan
oleh murid itu tadi.
Hasil
Pembelajaran
1.4 Menyatakan permintaan secara
berterus-terang dan meyakinkan dengan menggunakan intonasi dan paralinguistk
yang sesuai untuk menguatkan permintaan.
Huraian Hasil Pembelajaran
Aras
2
i.
Meminta keizainan
untuk memenuhi keperluan dengan bersopan.
Cadangan Aktiviti
Cadangan
bagi aktiviti ini adalah murid diminta untuk menyatakan sesuatu permintaan
beserta alasan. Contohnya, melafazkan dialog, “Cikgu Siti, izinkan saya menelefon ibu kerana saya berasa
kurang sihat”. Dialog ini menunjukkan cara menyatakan sesuatu perkara bersama
dengan alasan.
Langkah
pelaksanaan:
·
Langkah untuk
melaksanakan aktiviti ini guru meminta murid melafazkan dialog atau perbualan
yang menyatakan permintaan untuk menelefon ibu kerana berasa kurang sihat.
·
Murid akan menyatakan
dialog tersebut beserta dengan alasan mengapa menelefon ibu.
Hasil
Pembelajaran
2.0 Bercerita
dan melaporkan sesuatu perkara yang didengar, ditonton, dibaca atau dialami.
2.1 Bercerita dengan menggunakan kata, frasa, ayat
serta sebutan dan intonasi yang baik
dan jelas.
Huraian Hasil Pembelajaran
Aras
3
ii.
Mengisahkan sesuatu
perkara yang dialami dengan menggunakan bahasa yang betul.
Cadangan Aktiviti
Cadangan
untuk melaksanakan aktiviti ini adalah murid menceritakan kembali tentang
peristiwa yang terdapat di dalam gambit yang diberi keoada murid. Murid perlu
melihat dengan teliti dan menghayati gambar yang diberikan serta menyampaikan
cerita dengan penuh gaya dan menarik.
Langkah
pelaksanaan aktiviti:
·
Murid diminta untuk
membentuk kumpulan.
·
Guru memberikan
gambar yang menggambarkan suatu peristiwa kepada setiap kumpulan.
·
Guru meminta murid
meneliti gambar tersebut dan bercerita berdasarkan gambar tersebut
·
KEMAHIRAN
MEMBACA
Hasil
Pembelajaran
5.0 Membaca kuat dengan kelancaran sebutan, intonasi
dan gaya pembacaan yang sesuai.
5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan
intonasi yang betul dan memahami
perkara yag dibaca.
Huraian Hasil Pembelajaran
Aras 1
ii.
Membaca ayat dalam teks yang mengandungi ayat tuggal dan ayat majmuk
berbilang subjek.
Cadangan
Aktiviti
·
Guru menyuruh pelajar membaca ayat tunggal di papan hitam.
Aminah
sedang memasak di dapur.
Saya
suka makan nasi ayam.
Ibu
sedang menjahit.
·
Guru menyuruh pelajar membaca ayat majmuk di papan hitam.
Saya
dan abang suka memancing.
Ainol
dan Amin sedang menonton filem.
Aizat
sedang makan nasi goring yang dimasak oleh ibunya.
Hasil
Pembelajaran
7.0 Membaca, menaakul dan mengahayati
kandungan teks yang dibaca.
7.1
Membaca dan menerangkan maksud kandumgan teks yang tersurat dan
tersirat.
Huraian Hasil Pembelajaran
Aras 2
i.
Membaca ayat yang diberikan.
ii.
Menjelaskan maksud yang diberikan.
Cadangan
Aktiviti
- Guru menulis beberapa ayat di papan
hitam.
Sila
beratur ketika di kantin.
Basuh
tangan sebelum makan.
Jimatkan
air dan elektrik.
Hormat-menghormati
amalan mulia.
- Selepas itu, guru menyuruh murid membaca
ayat tersebut.
- Guru membincangkan ayat tersebut bersama
murid.
- Guru bersoal jawab dengan murid untuk
mengetahui tahap kefahaman murid.
KEMAHIRAN
MENULIS
Hasil Pembelajaran
8.0
Menggunakan pelbagai jenis ayat dan wacana dalam penulisan.
8.1 Membina dan menulis perkataan,
ayat tunggal dan ayat majmuk.
Huraian Hasil Pembelajaran
Aras 3
i.
Menggunakan kata
hubung yang sesuai untuk membina ayat majmuk.
ii.
Menulis ayat majmuk
dengan tulisan yang cantik.
Cadangan Aktiviti
·
Guru menerangkan maksud,
kegunaan dan contoh kata hubung.
kerana
|
atau
|
manakala
|
tetapi
|
lalu
|
sambil
|
dan
|
serta
|
·
Guru menulis ayat
majmuk di papan hitam dan menyuruh murid mengenal pasti kata hubung yang
terkandung dalam petikan.
Contoh
ayat:-
1. Farzana
dan Amira gemar bermain congkak pada waktu lapang. (dan)
2. Kakak
suka menyanyi sambil manari. (sambil)
3. Bapa
kamu bekerja sebagai anggota polis atau askar? (atau)
4. Amylea
menangis kerana duitnya hilang. (kerana)
5. Fatin
terjatuh basikal lalu dia menangis. (lalu)
6. Sulaiman
lulus peperiksaan tetapi abangnya gagal. (tetapi)
7. Kucing
Adam bernama Mery manakala kucing Fatimah bernama Rai. (manakala)
8. Ibu
Hani memeluknya serta membelai rambutnya. (serta)
·
Guru menyuruh murid
menulis ayat majmuk berdasarkan kata hubung yang diberi.
atau
|
dan
|
sambil
|
kerana
|
tetapi
|
·
Murid membuat ayat
majmuk berdasarkan kata hubung yang diberi dan menulis di dalam buku latihan.
Hasil Pembelajaran
9.0
Mencatat dan menyusun maklumat.
9.1 Mengambil imlak teks yang
diperdengarkan.
Huraian Hasil Pembelajaran
Aras 1
i.
Mengambil imlak
perkataan dan ayat tunggal dengan ejaan dan tanda baca yang betul berdasarkan
kata dan ayat yang diperdengarkan.
Cadangan Aktiviti
·
Guru membaca dialog
ringkas dengan intonansi yang gramatis dan menyuruh murid menulis dialog
tersebut dengan menggunakan ejaan dan tanda baca yang betul.
Contoh
petikan:-
Ali : Inilah tempat tinggal saya.
Mat : Wah,
besar dan cantiknya rumak awak! Apakah pekerjaan bapa awak
dan bagaimana pula dengan ibu awak?
Ali : Bapa saya bekerja sebagai doktor
manakala ibu saya suri rumah.
Mat : Adakah awak mempunyai abang, kakak dan
adik?
Ali : Saya ada seorang abang dan seorang adik
perempuan tetapi tidak ada
kakak.
Mat : Seronoknya awak hidup senang.
Ali : Kami sekeluarga bersyukur denngan
kurniaan Illahi.
Mat : Syukur, alhamduliallah.
RUJUKAN
Zulkifli
bin Yaakob (2007). Perkembangan Bahasa dan Pembelajaran Kanak-kanak. Selangor:
Meteor Doc. Sdn. Bhd.
Kamarudin Hj. Husin
dan Siti Hajar Hj. Abdul Aziz (1997). Pengajian
Melayu 3: Komunikasi Bahasa, Selangor : L. C. Marketing.
Institut Bahasa
(1994). Strategi Pendidikan Bahasa Melayu,
Selangor: Dewan Bahasa dan Pustaka.
http://pemulihankhas.blogspot.com/2008/01/pengajaran-bahasa-melayu-kelas.html diakses pada 12 MAC 2009
Tiada ulasan:
Catat Ulasan