Selasa, 20 November 2012

Perkembangan dan Penguasaan Bahasa

Tajuk 1 : Tahap Perkembangan Bahasa

Perkembangan bahasa dan pertuturan kanak-kanak dipengaruhi oleh perkembangan intelek, umur, pengaruh persekitaran, dan juga kematangan alat pertuturan. Apabila sampai pada peringkat umur tertentu kanak-kanak sudah boleh menuturkan perkataan-perkataan, frasa, atau ayat mengikut tahap penguasaan bahasa mereka.

Menurut Marilyn Friend (2005), masa yang paling kritikal dalam perkembangan bahasa dan pertuturan kanak-kanak adalah peringkat awal kanak-kanak. Beliau telah memberikan beberapa petunjuk penting perkembangan kanak-kanak normal seperti di bawah.

Petunjuk perkembangan bahasa kanak-kanak :
Umur Petunjuk perkembangan
Umur 1 - Mengenal nama
·         Sudah boleh menyebut dua hingga tiga perkataan tambahan kepada“mama” dan “papa”.
·         Faham arahan mudah.

Umur 1-2 : Faham perkataan “tidak”/ “no”.
·                     Guna sepuluh hingga dua puluh perkataan, termasuk nama.
·                     Menggabungkan dua perkataan – “Mak. Makan”.
·                     Meniru bunyi binatang yang sudah biasa seperti lembu.
·                     Melambai-lambai selamat jalan

Umur 2-3 :  Mengenal anggota badan

·         Guna dua perkataan dalam frasa negatif - “tak mau”, “no want”.
·         Memahami konsep masa yang mudah - “esok”, “ semalam”.
·         Selesai masalah dengan bercakap, bukanya secara memukul atau menangis.
·         Menyesuaikan tiga atau empat warna, tahu tentang “kecil” dan “besar”.

Umur 3-4 : Sudah boleh bercerita
·         Menguasai lebih kurang 1000 patah perkataan.
·         Memahami makna “kelmarin”, “makan tengah hari”.
·         Mula menurut arahan/perminatan –“Letak kasut di luar”

Umur 4-5 : Menguasai lebih kurang 1,500 patah perkataan
·         Mengenal pasti segi tiga, bulatan, atau segi empat.
·         Boleh bercakap angan-angan - “saya harap ….”
·         Banyak menyoal, termasuk “Mengapa…..?”

Umur 5-6 : Menguasai lebih kurang 2,000 patah perkataan
·         Memahami hubungan ruang seperti “atas” dan “belakang”.
·         Tahu alamat sendiri.
·         Tahu perkataan antonim mudah seperti “kecil – besar”
·         Membezakan tangan kanan dan kiri tanpa bantuan.
·         Menggunakan berbagai jenis ayat

Tiada ulasan:

Catat Ulasan