Perkembangan
bahasa dan pertuturan kanak-kanak dipengaruhi oleh perkembangan intelek, umur,
pengaruh persekitaran, dan juga kematangan alat pertuturan. Apabila sampai pada
peringkat umur tertentu kanak-kanak sudah boleh menuturkan perkataan-perkataan,
frasa, atau ayat mengikut tahap penguasaan bahasa mereka.
Menurut Marilyn Friend (2005), masa yang paling kritikal dalam perkembangan bahasa dan pertuturan kanak-kanak adalah peringkat awal kanak-kanak. Beliau telah memberikan beberapa petunjuk penting perkembangan kanak-kanak normal seperti di bawah.
Petunjuk perkembangan bahasa kanak-kanak :
Umur Petunjuk perkembangan
Menurut Marilyn Friend (2005), masa yang paling kritikal dalam perkembangan bahasa dan pertuturan kanak-kanak adalah peringkat awal kanak-kanak. Beliau telah memberikan beberapa petunjuk penting perkembangan kanak-kanak normal seperti di bawah.
Petunjuk perkembangan bahasa kanak-kanak :
Umur Petunjuk perkembangan
Umur
1 - Mengenal nama
·
Sudah boleh menyebut dua hingga tiga perkataan
tambahan kepada“mama” dan “papa”.
·
Faham arahan mudah.
Umur 1-2 : Faham perkataan
“tidak”/ “no”.
·
Guna sepuluh hingga dua puluh perkataan,
termasuk nama.
·
Menggabungkan dua perkataan – “Mak. Makan”.
·
Meniru bunyi binatang yang sudah biasa
seperti lembu.
·
Melambai-lambai selamat jalan
Umur 2-3 : Mengenal anggota
badan
·
Guna dua perkataan dalam frasa negatif - “tak
mau”, “no want”.
·
Memahami konsep masa yang mudah - “esok”, “
semalam”.
·
Selesai masalah dengan bercakap, bukanya
secara memukul atau menangis.
·
Menyesuaikan tiga atau empat warna, tahu
tentang “kecil” dan “besar”.
Umur 3-4 : Sudah boleh
bercerita
·
Menguasai lebih kurang 1000 patah perkataan.
·
Memahami makna “kelmarin”, “makan tengah
hari”.
·
Mula menurut arahan/perminatan –“Letak kasut
di luar”
Umur 4-5 : Menguasai lebih
kurang 1,500 patah perkataan
·
Mengenal pasti segi tiga, bulatan, atau segi
empat.
·
Boleh bercakap angan-angan - “saya harap ….”
·
Banyak menyoal, termasuk “Mengapa…..?”
Umur 5-6 : Menguasai lebih kurang 2,000 patah perkataan
Umur 5-6 : Menguasai lebih kurang 2,000 patah perkataan
·
Memahami hubungan ruang seperti “atas” dan
“belakang”.
·
Tahu alamat sendiri.
·
Tahu perkataan antonim mudah seperti “kecil –
besar”
·
Membezakan tangan kanan dan kiri tanpa
bantuan.
·
Menggunakan berbagai jenis ayat
Tiada ulasan:
Catat Ulasan