Tajuk 5 : Masalah dalam Penguasaan Bahasa
Mengingat Kembali Perkataan
Ø
Sesetengah murid akan mengalami masalah dalam mencari
semula perkataan. Mereka lemah dalam mengimbas kembali pengajaran yang telah
diajar di dalam kelas.
Ø
Selain itu, murid juga tidak dapat menjawab soalan secara
spontan. Setiap kali guru perlu mengulangi arahan dan soalan secara
berkali-kali agar murid dapat menjawab dan mengikut arahan guru.
Ø
Fakta-fakta yang telah murid dengar juga sukar untuk
mereka ingat selepas pengajaran. Hal ini demikian murid tidak dapat menyerap
dan memahami fakta-fakta tersebut di dalam minda.
Ø
Murid juga mengalami kesukaran mengingati nama kawan-kawan
dan anggota keluarga serta menyenaraikan waktu dan tarikh.
Ø
Apabila ditanya soalan, murid akan menjadi kaku dan bisu.
Ø
Bahasa-bahasa yang diajar mudah dilupai oleh murid.
Memahami
Perkataan Pelbagai Makna
Ø
Biasanya murid yang menghadapi masalah memahami perkataan
pelbagai makna mempunyai kognitif yang rendah.
Ø
Mereka mempunyai ingatan yang lemah terutamanya dalam
kemahiran bahasa.
Ø
Murid juga keliru dengan perkataan yang pelbagai makna
dan tidak boleh menggunakan perkataan tersebut dengan betul.
Menyatakan
Sesuatu yang Abstrak
Ø
Murid mengalami kesukaran membezakan sesuatu yang abstrak
seperti perasaan.
Ø
Keliru dan sukar membezakan perkara yang abstrak
disebabkan oleh pemprosesan maklumat di dalam otak mereka.
Menggunakan
Ayat yang Betul dan Lengkap
Ø
Kesukaran murid dalam menghasilkan perkataan untuk
menyampaikan sesuatu pandangan atau kesukaran memahami pertuturan dan mencari
perkataan yang tepat semasa bertutur.
Ø
Murid suka memperbanyakkan penggunaan perkataan seperti “apa tu……”,
“err……”.
Ø
Ucapan murid biasanya dituturkan dalam keadaan terbalik
ataupun silap.
Ø
Mereka sering menterbalikan ayat, Cth: bapa topi. (topi
bapa) serta menambah dan mengurang sesuatu perkataan dalam ayat.
Memberi
Penjelasan
Ø
Murid-murid sukar menjelaskan sesuatu dengan menggunakan
bahasa. Merreka tidak dapat menggunakan bahasa (perkataan / frasa) yang betul
untuk menjelaskan suatu konsep atau fakta.
Ø
Murid-murid suka menjawab @ menjelaskan jawapan yang
tidak setampil dengan soalan yang ditanya dan ketidakbolehan mereka dalam mengeluarkan
penjelasan yang lengkap dan baik walaupun mengetahui jawapan tersebut.
Mempelbagaikan gaya berkomunikasi
Ø Semasa
berkomunikasi, bukan bahasa sahaja aspek yang penting, gaya berkomunikasi juga
amat penting.
Ø Pendengar yang
berbeza status, perlu menggunakan gaya yang berbeza supaya dapat berkomunikasi
dengan berkesan.
Ø Dalam aspek gaya
berkomunikasi, ia juga merangkumi aspek pengunaan bahasa.
Ø Semasa
berkomunikasi, perlu menunjukkan gaya yang berpatutan dan menggunakan bahasa
yang tepat.
Ø Contohnya pada majlis
rasmi, kita perlu menggunakan gaya yang formal dan menggunakan bahasa yang
lebih formal dan bersesuaian.
Menghasilkan
mesej yang kompleks
Ø Murid yang
bermasalah dalam bahasa, tidak akan dapat menghasilkan mesej yang kompleks.
Ø Mereka hanya
dapat menyatakan suatu mesej yang ringkas.
Ø Contohnya saya
mahu makan.
Ø Mereka tidak
dapat menghasilkan mesej yang kompleks seperti melibatkan emosi, suatu yang
abstrak, perasaan, suatu yang adjektif dan sebagainya.
Ø Di dalam suatu
ayat mesej sukar merangkumi dua atau lebih makna.
Memaklumkan
sesuatu maklumat
Ø Tanpa menggunakan
bahasa, ia adalah mustahil untuk menyampaikan suatu maklumat yang lengkap.
Ø Bahasa adalah
penting dalam menyampaikan suatu maklumat.
Ø Contohnya, jika
seorang penyampai ingin menyampaikan suatu suatu maklumat, penyampai perlu
menggunakan bahasa yang betul supaya pendengar dapat memahami maklumat yang
ingin disampaikan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan