Kemahiran membaca
merupakan salah satu daripada empat kemahiran bahasa yang penting dalam proses
pengajaran dan pembelajaran bahasa. Sebenarnya, kemahiran membaca
merupakan lanjutan daripada
kemahiran-kemahiran asas seperti kemahiran mendengar dan kemahiran bertutur.
Melalui pembacaan, seseorang itu mampu menimba ilmu pengetahuan yang tidak
dapat diperoleh menerusi pengalaman-pengalaman biasa yang lain. Membaca juga
mampu memperluaskan pemikiran dan idea serta meningkatkan daya kreatif
seseorang individu dalam pelbagai bidang.
Kebolehan membaca
sangat penting bagi para pelajar sekolah kerana kebolehan membaca telah menjadi
satu ukuran kejayaan di sekolah. Hal ini kerana kebolehan membaca dianggap
sebagai asas bagi mencapai semua kejayaan dalam semua bidang, terutama dalam
bidang pendidikan. Kemahiran membaca ditekankan pada peringkat awal lagi
bersama kemahiran lain seperti mengira dan menulis. Kebolehan membaca bukan
sahaja dianggap sebagai asas utama bagi mencapai kejayaan dalam bidang ekonomi
dan sosial, malah sistem persekolahan itu sendiri menganggapnya sehingga ke
peringkat yang lebih tinggi.
Definisi membaca
Pada masa ini,
terdapat pelbagai definisi tentang membaca.
Atan Long (1978) menyatakan proses membaca melibatkan kebolehan mengenal
lambang-lambang dan menterjemah lambang-lambang itu semula kepada bunyi suara
dan memahami makna dan tanggapan yang disampaikan oleh tulisan itu manakala
bagi Zulkifley (1994), kemahiran membaca tidak dimiliki oleh seseorang pelajar
melainkan beliau mampu melakukan proses-proses:mengenali dan membezakan
fonem-fonem yang terdapat dalam sesuatu bahasa, menggabungkan simbol-simbol
fonem untuk membentuk perkataan dan memindahkan lambang-lambang yang dibacanya
itu kepada sistem saraf untuk diterjemahkan dan difahami apa yang dibaca.
Bagi Smith dan
Johnson (1980) pula, membaca berteraskan keinginan mewujudkan interaksi antara
penyampaian idea penulis dengan tanggapan yang dibuat oleh pembaca. Di samping
itu, Kamarudin Haji Husin (1988) pula menyatakan seseorang murid yang boleh
memindahkan tulisan kepada kepada suara, walau bagaimana lancar sekalipun, jika
tidak memahami apa yang disuarakan maka murid-murid itu tidak bolehlah dianggap
pandai membaca.
Oleh yang demikian,
kesimpulannya seseorang yang boleh membaca tetapi tidak memahami isi bacaan dan
tidak mampu untuk menterjemahkannya secara tepat dan betul sama ada secara
lisan atau bertulis bolehlah dikategorikan sebagai tidak pandai membaca. Hal
ini merupakan perkara yang penting bagi para pelajar kerana kemahiran membaca
ini mampu membantu mereka bukan sahaja dalam pelajaran tetapi dalam kehidupan
sebenar mereka juga.
Proses membaca
Dalam membaca, terdapat lima
proses membaca. Pertama, mengecam dan mengenal lambang atau perkataan yang dilihat.
Sebelum para murid boleh membaca, para guru perlu mengenalkan kepada para
murid dengan lambang-lambang huruf dan
mengaitkannya dengan bunyi dan makna. Selepas itu, para guru perlu mengajar
murid untuk menterjemahkan makna perkataan dan mengaitkan makna perkataan itu
dengan pengetahuan sedia ada mereka. Hal ini bagi memudahkan para murid untuk
mengingati dan memahami makna lamban-lambang huruf tersebut. Kemudian para guru
perlu mengajar murid untuk mengumpul dan mencantumkan idea, perkataan dan ayat menjadi
sesuatu idea yang lengkap. Akhir sekali murid perlu diajar untuk menghuraikan
atau menjelaskan idea yang didapati kepada diri sendiri atau kepada orang lain.
Tahap – tahap
kemahiran membaca.
Kemahiran membaca merupakan keupayaan murid untuk
membaca petikan, perkataan, frasa dan ayat dengan lancar serta menggunakan
sebutan, intonasi dan jeda yang betul. Kemahiran membaca lebih menekankan aspek
pemahaman dan penaakulan (penghayatan) daripada pelbagai bahan bacaan secara
kritis dengan menggunakan pelbagai teknik membaca.
Membaca
memerlukan satu tingkat berfikir yang tinggi dan komunikasi mesej atau makna
serta sedutan makna. Membaca merupakan proses kognitif, iaitu berfikir melalui
bahan bercetak. Proses menguasai bacaan melibatkan tahap penguasaan yang
berbeza-beza. Pada setiap aras penguasaan mencerminkan tahap penguasaan
pembacaan bagi individu tersebut. Pada setiap tahap penguasaan bacaan ini
terdapat beberapa kaedah yang boleh diaplikasikan oleh pembaca. Setiap tahap
boleh disimpulkan seperti berikut:
(a) Kaedah Abjad (Tahap prabacaan)
Kaedah ini juga dikenali sebagai kaedah
huruf atau kaedah mengeja dan merupakan kaedah tradisional yang digunakan oleh
guru untuk mengajar bacaan. Kanak-kanak dikehendaki mengenali nama, bentuk dan
mengecam huruf abjad.
(b) Kaedah Fonik (Tahap bacaan mekanis)
Kaedah ini lebih menekankan amalan
membuat latih tubi tentang penyebutan bunyi huruf, suku kata, frasa, ayat-ayat
dan kurang memberi tumpuan kepada
nama huruf. Kanak-kanak dilatih menyebut
huruf secara terasing dan kemudiannya menggabungkan dengan bunyi huruf-huruf
lain untuk membentuk
suku kata dan perkataan. Contoh lambang
‘b’ bukannya ‘bi’ tetapi disebut sebagai ‘beh’, ‘a’ disebut ‘ah’ dan begitulah
seterusnya. Kaedah fonik ini sesuai diajar kepada kanak-kanak kerana bahasa
Melayu terdiri daripada suku kata yang hampir tetap bunyinya. Amalan ini akan
membolehkan mereka yang baru belajar membaca melakukan latihan sebutan
perkataan-perkataan baru.
(c) Kaedah Seluruh Perkataan (Tahap
bacaan dan kefahaman)
Kaedah ini juga dikenali dengan ‘kaedah
perkataan’, ‘kaedah rangkai kata’, dan ‘kaedah ayat’. Kaedah ini lebih
menumpukan kepada menyebut keseluruhan perkataan dengan bantuan gambar untuk
merujuk kepada menyebut keseluruhan perkataan dengan bantuan gambar untuk merujuk
benda yang dipamerkan itu. Kanak-kanak dilatih melakukan dua kemahiran di dalam
satu masa, iaitu menyebutkan keseluruhan perkataan dan melakukan pengesanan
terhadap rangsangan berbentuk gambar. Berbantukan gambar yang dilabelkan
berhampiran dengan perkataan tersebut
kanak-kanak boleh menyebut perkataan
untuk mewakili maksud yang terdapat di
atas gambar tersebut.
Faktor-faktor Yang Berkaitan Dengan Membaca.
Kesediaan
Membaca
Kesediaan
membaca bermaksud kemampuan seseorang murid untuk membaca adalah merujuk kepada
kesediaan mereka untuk menerima pengajaran dan pembelajaran dari segi mental,
emosi dan fizikal. Hal ini melibatkan
pelbagai aktiviti sebelum sesuatu peringkat bacaan dimulakan seperti proses
mendirikan asas dan mengukuhkan asas
sebelum murid diperkenalkan peringkat-peringkat yang lebih tinggi dalam bacaan.
Bagi kanak-kanak yang belum didedahkan dengan aktiviti-aktiviti bacaan, pada
kebiasaannya kesediaan membaca yang akan mereka lalui merangkumi kebolehan
fizikal, emosi dan mentalnya.
Dari
segi fizikal, kemampuan murid boleh dilihat dari tiga sudut. Pertama, keupayaan
alat-alat sebutannya (artikulasi) dalam menghasilkan bunyi-bunyi yang diajarkan
oleh guru. Kedua, keupayaan matanya mengecam bentuk dan akhir sekali keupayaan pendengarannya mengecam pelbagai
bunyi-bunyi. Dari segi emosi pula, kemampuan mereka dapat dilihat dari dua
aspek, iaitu dari minatnya terhadap bahan-bahan bacaan berkenaan dan minatnya untuk mendengar bahan bacaan
terutamanya dalam bentuk cerita. Dari segi mentalnya pula, para guru boleh
melihat kemampuan murid dari dua aspek berikut. Pertama, keupayaan mengingat
kembali maklumat yang didengar dan kebolehan mengeluarkan maklumat yang
diketahuinya.
Sebenarnya,
kebolehan membaca kanak-kanak wujud sekiranya kanak-kanak itu memahami dan
bertindak secara bersesuaian apabila melihat perkataan-perkataan yang ditulis.
Maksudnya kanak-kanak mesti berkeupayaan memahami konsep iaitu:
(1) semua “benda” mempunyai nama
(2) nama benda boleh ditulis dalam perkataan
(3) kedua-duanya saling bertukar
(4)simbol-simbol perkataan boleh dibaca (Mechado,
1985).
Kanak-kanak juga boleh cepat membaca sekiranya mereka hidup dalam persekitaran yang intelektual yang sentiasa berfaedah dengan tulisan seperti buku, surat khabar, dan sebagainya. Kanak-kanak yang sentiasa terdedah dengan pelbagai jenis bacaan sejak lahir, sentiasa melihat orang di sekeliling membaca dan ada pula orang yang membacakan buku cerita untuknya akan lebih cepat bersedia membaca berbanding dengan kanak-kanak seusianya yang tidak diberikan peluang yang sama.
Faktor-faktor yang mempengaruhi kesediaan membaca
Antara faktor-faktor yang mempengaruhi kesediaan
membaca kanak-kanak adalah seperti berikut:
i. Keadaan fizikal
ii. Pengalaman dan persekitaran
iii.Emosi, motivasi, dan sahsiah
iv.Kecerdasan dan perkembangan kognitif
v. Pengamatan
v. Pengamatan
vi. Penguasaan bahasa
Keadaan fizikal merujuk kepada
keadaan mata, telinga, dan organ pertuturan yang sempurna. Mengikut kajian,
dari segi jantina kanak-kanak perempuan
lebih cepat menguasai kemahiran membaca daripada kanak-kanak lelaki.
Persekitaran
yang intelektual yang memberi pengalaman-pengalaman bermakna akan dapat
merangsang otak dan menimbulkan minat membaca. Kanak-kanak yang sentiasa
terdedah dengan pelbagai jenis bacaan sejak lahir, sentiasa melihat orang di
sekeliling membaca dan selalu dibacakan buku sebelum masuk tidur oleh
ibubapanya cenderung untuk membaca berbanding dengan rakan seusianya. Faktor
persekitaran inilah yang akan menjadi motivasi untuk dirinya.
Kecerdasan dan perkembangan kognitif kanak-kanak
sangat mempengaruhi kemahiran membaca kanak-kanak. Kanak-kanak yang cerdas akan
dapat menguasai kemahiran membaca dengan lebih cepat berbanding dengan
kanak-kanak lain yang sebaya dengannya.
Kemahiran
membaca memerlukan keupayaan pengamatan yang kuat, iaitu daya diskriminasi
penglihatan dan diskriminasi pendengaran. Semasa membaca kanak-kanak perlu
membezakan jenis huruf serta perlu untuk
mengenal bunyi-bunyi huruf tersebut.
Kanak-kanak
yang menguasai bahasa dengan baik akan dapat belajar kemahiran membaca dengan
cepat dan dapat membaca dengan baik kerana bahasa adalah alat manusia melahirkan
fikiran, perasaan, kehendak dan sebagainya semasa berkomunikasi.
Oleh itu adalah menjadi tanggungjawab ibu bapa dan juga guru untuk memastikan kanak-kanak sudah mempunyai kesediaan membaca yang mencukupi sebelum mula mengajar kemahiran membaca kepada kanak-kanak.
Oleh itu adalah menjadi tanggungjawab ibu bapa dan juga guru untuk memastikan kanak-kanak sudah mempunyai kesediaan membaca yang mencukupi sebelum mula mengajar kemahiran membaca kepada kanak-kanak.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan