Selasa, 20 November 2012

Perkembangan dan Penguasaan Bahasa


Tajuk 6 : Prinsip-prinsip Intervensi Bahasa
Mempelajari perkara yang mudah kepada sukar
Ø  Murid perlu diajar daripada perkara yang mudah kepada yang kompleks dengan dikaitkan dengan bahasa.
Ø  Guru memulakan intervensi bahasa dengan memperkenalkan perkataan terlebih dahulu kepada murid. Kemudian diikuti dengan konsep atau peraturan membina ayat mengikut urutan perkembangan bahasa yang normal iaitu dari mudah kepada yang lebih sukar.
Mengajar perkataan asas kepada yang kompleks
Ø  Guru perlu mengajari muridnya penggunaan perkataan baru yang biasa digunakan dahulu dan tingkatkan penggunaan dalam konteks yang lebih sukar, iaitu dari sedikit kepada banyak.
Ø  Contohnya, guru mengajar murid dengan perkataan seperti ’bola, ayam, baju’. Contoh-contoh tersebut adalah perkara yang paling biasa pada murid dan merupakan objek yang di sekitar mereka.
Ø  Kemudian, guru bolehlah mengajar yang lebih kompleks seperti imbuhan dan perkataan yang lagi kompleks seperti perkataan majmuk.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan