Tajuk 6 : Prinsip-prinsip Intervensi Bahasa
Mempelajari perkara yang
mudah kepada sukar
Ø Murid perlu
diajar daripada perkara yang mudah kepada yang kompleks dengan dikaitkan dengan
bahasa.
Ø Guru
memulakan intervensi bahasa dengan memperkenalkan perkataan terlebih dahulu
kepada murid. Kemudian diikuti dengan konsep atau peraturan membina ayat
mengikut urutan perkembangan bahasa yang normal iaitu dari mudah kepada yang
lebih sukar.
Mengajar
perkataan asas kepada yang kompleks
Ø Guru
perlu mengajari muridnya penggunaan perkataan baru yang biasa digunakan dahulu
dan tingkatkan penggunaan dalam konteks yang lebih sukar, iaitu dari sedikit
kepada banyak.
Ø Contohnya,
guru mengajar murid dengan perkataan seperti ’bola, ayam, baju’. Contoh-contoh
tersebut adalah perkara yang paling biasa pada murid dan merupakan objek yang
di sekitar mereka.
Ø Kemudian,
guru bolehlah mengajar yang lebih kompleks seperti imbuhan dan perkataan yang
lagi kompleks seperti perkataan majmuk.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan