PENDAHULUAN
Puisi ialah bentuk pengucapan yang berirama,
dilahirkan melalui tanggapan yang penuh imaginatif dari seseorang penulis atau
penyair.
Terdapat ratusan definisi puisi. Antaranya
ialah:
Edger Allan Poe:
Puisi sebagai ciptaan tentang sesuatu keindahan dalam
bentuk berirama. Citarasa adalah unsur yang diutamakan.
Edwin Arlington Robinson:
Puisi adalah bahasa yang menyampaikan sesuatu melalui
reaksi emosi, sesuatu yang sukar hendak dinyatakan.
Dante:
Puisi ialah perkara-perkara benar yang diucapkan dalam
bahasa yang indah.
T. S. Eliot:
Puisi itu bukan penegasan tentang sesuatu kebenaran,
tetapi ialah untuk menjadikan kebenaran itu lebih nyata kepada kita.
Percy Byssche
Shelley:
Puisi adalah rakaman dari saat-saat yang paling baik dan
paling menyenangkan dari fikiran-fikiran yang paling baik dan paling
menyenangkan.
MENDEKATI PUISI
v Aspek dasar puisi tradisional dan puisi moden (sajak)
merangkumi medan makna (isi) dan medan kata (bahasa) dan medan rasa (teknik).
1. Medan Makna (Isi)
Medan makna merujuk kepada perkara yang membantu menjelaskan
gambaran idea penyair atau isi sesebuah puisi.
gambaran idea penyair atau isi sesebuah puisi.
(a) Maksud
·
Maksud tersurat (maksud selapis)
·
Maksud tersirat (maksud dua lapis)
(b) Tema
·
Persoalan pokok sesebuah puisi
·
Jenis-jenis tema
-
masyarakat/sosial
- agama
- keluarga
- diri (peribadi)
- patriotik
- alam
(c) Persoalan
Persoalan-persoalan sampingan dalam puisi.
(d) Perutusan/Amanat/Mesej/Pengajaran
Gagasan nilai yang hendak disampaikan oleh pengarang.
(e) Nilai kemanusiaan / Nilai murni / Nilai
Moral
Dalam KBSM, ada 16 nilai murni, iaitu :
·
baik hati
·
berdikari
·
hemah tinggi
·
hormat-menghormati
·
kasih-sayang
·
keadilan
·
kebebasan
·
keberanian
·
kebersihan fizikal dan mental
·
kejujuran
·
kerajinan
·
kerjasama
·
kesederhanaan
·
kesyukuran
·
rasional
·
semangat bermasyarakat
(f) Perasaan dan sikap penyair
·
Dalam puisi pastinya ada perasaan penyair.
·
Perasaan penyair dalam puisi itulah yang menentukan mood sesebuah puisi; sama ada – romantik, melankolik,
sinis, protes ataupun patriotik.
·
Sikap penyair pula ialah pendirian penyair terhadap sesuatu isu, sama ada
menyokong, memprotes ataupun berkecuali.
(g) Latar belakang penyair
·
Seorang penyair biasanya memindahkan
pengalamannya ke dalam hasil karyanya.
·
Mengenali latar belakang penyair akan banyak membantu kita mengenal karya
yang dihasilkannya.
2. Medan Kata (Bahasa)
Ciri khusus bahasa
puisi, terutamanya sajak ialah
§ Konotatif
§ ambiguiti
v Aspek medan kata (bahasa) ini meliputi – diksi, imej
(citra), perlambangan (simbol), bahasa perbandingan (simile, metafora,
hiperbola), unsur bunyi (asonansi,aliterasi, rima, jeda dan kombinasi bunyi),
personifikasi, inversi sikof, anafora dan epifora.
3. Medan Rasa (Teknik)
Ini merupakan aspek yang berkaitan dengan
teknik penciptaan puisi, terutama aspek
struktur binaan (bentuknya) yang meliputi
(i) Bentuk terikat, bentuk bebas atau bentuk
eksperimen.
(ii) Sukatan
suku kata dan kata dalam baris ataupun baris di dalam rangkap.
(iii) Unsur
visual dalam puisi.
CABANG-CABANG
PUISI
Puisi secara keseluruhannya ialah pengucapan
berirama. Dalam kesusasteraan Melayu, puisi terbahagi kepada dua golongan
besar, iaitu:
·
Puisi Tradisional atau Puisi Lama
·
Puisi Moden.
PUISI
TRADISIONAL
1. Definisi
Puisi Tradisional
Puisi tradisional merujuk kepada susunan perkataan dalam
bentuk karangan berangkap (Za’ba, 1962) atau suatu bentuk pengucapan dalam susunan yang
istimewa berbanding dengan pengucapan biasa seperti yang digunakan dalam
pertuturan sehari-hari serta bahasa
yang mementingkan kebenaran daya intelektual dan logika (Harun Mat Piah,
1989:2). Bentuk, pemikiran dan fungsi puisi Melayu tradisional masih dikekalkan
oleh masyarakat seperti keadaan tradisionalnya. Puisi tradisional juga dikenali
sebagai puisi lisan yang berkembang dalam kesenian rakyat. Setengah-setengah
bentuk puisi tradisional seperti mantera dan teromba mengandungi unsur ritual
dan bersifat magis.
2. Ciri-ciri
Puisi Tradisional
Pada
umumnya, puisi tradisional mempunyai ciri-ciri berikut :
i) Memperlihatkan penggunaan bahasa yang
lebih baik, ekspresif, kental, mengandungi nilai keindahan serta menimbulkan
rangsangan dan kesan kepada pengalaman dan perasaan.
ii) Mempunyai bentuk tertentu, berkerat-kerat
atau berurutan dalam baris yang sejajar.
iii) Ungkapan kata dan bahasa dipengaruhi unsur
muzik, lagu, intonasi, kadensa, rentak, irama dan keharmonian bunyi.
iv) Baris, rima dan irama disusun membentuk pola
atau ikatan tertentu yang dipengaruhi jumlah baris, jumlah perkataan,
perseimbangan bunyi dan panjang-pendek perkataan.
v) Wujud pembahagian unit dalam menyatakan idea,
misalnya dua baris serangkap atau beberapa baris seuntai.
vi) Bersifat lisan, diwarisi dan disebarkan
melalui tradisi lisan dengan fungsi kolektif kehidupan masyarakat tradisional.
vii) Binaannya terikat oleh aturan tertentu yang
memberikan bentuk dan strukturnya.
viii) Digunakan dalam kehidupan seharian masyarakat
untuk hiburan, keramaian, ritual, keagamaan, pengajaran dan sebagainya.
ix) Ada puisi yang dianggap suci dan berhubung
rapat dengan sistem kepercayaan dan menjadi taboo bagi masyarakat tertentu
misalnya ungkapan adat pepatih.
x) Bahasa yang padat kental mengandungi unsur
perlambangan, imajan, kiasan dan perbandingan yang bersifat tradisional untuk
menyatakan sesuatu dan melahirkan perasaan hati.
3. Jenis-jenis Puisi Tradisional
Puisi
tradisional terbahagi kepada beberapa jenis, antaranya :
·
Pantun
·
Syair
·
Gurindam
·
Seloka
·
Lagu rakyat
·
Nazam
3.1 Pantun
Pantun
ialah sejenis puisi Melayu tradisional yang digunakan untuk menyampaikan
perasaan dan fikiran yang gembira, sedih, rindu, marah dan sebagainya. Mengikut kajian (Muhammad Hj. Salleh, 2000 : 56) asal
kata pantun mungkin berdasarkan kata toen, tuntun, tonton, tuntun, atuntun,
matuntun, panton, pantun yang digunakan dalam pelbagai bahasa di Nusantara.
Maksudnya merujuk kepada ‘sesuatu pengucapan dengan bahasa yang teratur,
tersusun dan indah atau peri laku yang terpimpin, terdidik, bersopan dan
bertatasulisa’. Dalam kesusasteraan Melayu istilah pantun atau sepantun asalnya dipakai dengan
makna ‘umpama, seperti, sebagai,
laksana, bak’ yakni merujuk kepada
perbandingan atau kiasan. Contohnya
‘tuan sepantun kilat cermin, di balik gunung nampak juga’.
3.1.1 Ciri-ciri Pantun:
Pantun
mempunyai beberapa ciri, antaranya :
a) Rangkapnya berasingan dan boleh berdiri sendiri sebagai
satu kesatuan idea.
b) Rangkapnya terbina daripada baris atau kerat yang
berpasangan misalnya dua kerat, empat
kerat, enam kerat, lapan kerat dan seterusnya.
Namun pantun yang popular dan terus berkembang adalah pantun empat kerat dan dua kerat.
c) Jumlah perkataan setiap baris sekitar tiga
hingga lima
patah perkataan.
d) Jumlah suku kata dalam setiap
baris sekitar lapan hingga dua belas suku kata.
e) Skima rima di tengah dan /
atau di hujung baris adalah berjajar berselangan iaitu ab;ab. Ada juga skima rima yang sama, iaitu aa;aa .
f) Struktur
pantun terdiri daripada dua unit iaitu pembayang (yang menjadi kiasan) dan maksud (yang menjadi inti
persoalan) yang hendak disampaikan.
Pembayang adalah adalah gambaran alam dan maksud adalah gambaran sifat dan sikap manusia.
g) Setiap
rangkap memiliki kesatuan idea yang lengkap.
h) Pemilihan
perkataan merujuk kepada lambang yang sesuai dengan norma, nilai dan tanggapan masyarakat setempat.
i) Pantun yang baik mempunyai hubungan idea dan wacana
antara unit pembayang dan unit maksud.
3.1.2 Jenis
Pantun
Pantun terbahagi kepada beberapa jenis berdasarkan:
(i)
Bentuk
Berdasarkan bentuk, pantun diklasifikasikan kepada:
a) Pantun dua
kerat
Contoh:
Banyak udang banyak garam,
Banyak orang banyak ragam.
(Sehijau Warna Daun, hlm. 3)
b)
Pantun Empat kerat
Contoh:
Tenang tenang air di laut,
Sampan kolek mudik ke tanjung;
Hati terkenang mulut menyebut,
Budi sedikit rasa nak junjung.
(Sehijau Warna Daun, hlm. 4)
c)
Pantun Enam Kerat
Contoh:
Penakik pisau raut,
Ambil
galah sebatang lintabung,
Seludang dijadikan nyiru;
Setititk dijadikan laut,
Sekepal
dijadikan gunung,
Alam terbentang dijadikan guru.
(Kerusi, hlm. 3)
d)
Pantun Lapan Kerat
Contoh:
Sarang merbah di celah dahan,
Tempat punai bermain di situ,
Berkejar-kejaran anak rusa,
Tampak dari tanah seberang;
Bersyukur aku kepada tuhan,
Kalau
nasib memang begitu,
Akan merana sepanjang masa,
Harap pada kasihan orang.
(Kerusi, hlm. 4)
(ii) Isi
Berdasarkan isi, (tema
dan persoalan) pantun dibahagikan kepada:
a)
Pantun budi
Contoh:
Pulau pandan jauh ke tengah,
Gunung daik bercabang tiga;
Hancur badan dikandung tanah,
Budi baik
dikenang juga.
(Sehijau Warna Daun, hlm. 4)
b)
Pantun kanak-kanak
Contoh:
Jangan gergaji pokok talas,
Nanti lesung dimakan pahat;
Jangan menjadi orang malas,
Perut kosong badan tak
sihat.
(Sehiijau Warna
Daun, hlm. 5)
c)
Pantun perpisahan
Contoh:
Hari ini menugal jagung,
Hari
esok menugal jelai;
Hari ini kita berkampung,
Hari
esok kita bercerai.
(Seuntai Kata
Untuk Dirasa, hlm. 4)
d)
Pantun hiburan
Contoh:
Dari Melaka pergi ke Pahang,
Singgah
di Johor beli berangan;
Kami mengucap selamat datang,
Apa yang kurang dikeji
jangan.
(Seuntai Kata Untuk Dirasa, hlm. 6)
e)
Pantun teka-teki
Contoh:
Tanam pisang sulung tahun,
Malam-malam tanak nasi;
Dalam batang ada daun,
Dalam daun ada isi?
(Seuntai Kata
Untuk Dirasa, hlm. 7)
f)
Pantun nasib
Contoh:
Seri Mersing lagu Melayu,
Mari
dikarang zaman dahulu;
Duduk termenung menongkat dagu,
Mengenang
nasib dagang piatu.
(Anak Bumi Tercinta, hlm. 4)
g)
Pantun peribahasa
Contoh:
Buat bangsal di Pulau Daik,
Menahan taut sambil mengilau;
Kalau asal benih yang baik,
Jatuh ke laut menjadi pulau.
(Anak
Bumi Tercinta, hlm. 5)
h)
Pantun kiasan
Contoh:
Tebang gelam tebang kenanga,
Batang tumbuh
menimpa gedung;
Kumbang mengidam nak seri bunga,
Bunga kembang di puncak gunung.
(Anak Laut, hlm. 4)
3.2 Syair
Syair merupakan bentuk puisi tradisional ciptaan dan
kepunyaan orang Melayu yang mendapat pengaruh Arab dan Parsi. Kata syair berasal
daripada istilah Arab sh’ir yang
bererti puisi dan sha’r yang
bererti penyair, pengarang, penyajak. Istilah ini berkembang dalam berbagai
bahasa Nusantara seperti sa’e, saiyo, sair, singir dan syair. Dalam puisi Melayu
tradisional, bentuk syair dipercayai diperkenalkan dan dikembangkan oleh Hamzah
Fansuri (Syair Burung Pungguk, Syair Perahu) sekitar abad ke 16 dengan tujuan
mengajarkan agama Islam.
3.2.1 Ciri-ciri
Syair
Syair mempunyai beberapa ciri, antaranya:
i) Empat
baris serangkap.
ii) Jumlah
perkataan dalam setiap baris sekitar tiga hingga lima patah perkataan.
Jumlah suku kata bagi setiap baris sekitar lapan hingga dua belas suku.
iii) Skima rima hujungnya sama, iaitu aa;aa.
iv) Keempat-empat
baris adalah kesatuan idea namun rangkap berkenaan tidak dapat berdiri sendiri.
v) Dalam satu baris terdapat satu hentian yang ditandai
dengan jeda.
vi) Serangkap syair akan
diikuti rangkap seterusnya untuk membawa satu kesatuan
yang lengkap sebagai satu cerita atau pemerian peristiwa.
vii) Isi syair umumnya merupakan cerita atau
pemerian yang panjang sama ada
mengenai kisah percintaan, keagamaan, falsafah, pengajaran dan sebagainya.
Contoh syair :
Assalamualaikum saya ucapkan,
Selamat sejahtera handai dan taulan
Sebuah syair saya
sajikan
Bersama-asama kita menungkan.
(Kerusi, hlm. 5)
3.2.2 Jenis Syair
Pada umumnya, jenis syair adalah berdasarkan isi,
tema, pemikiran, persoalan atau mesej yang hendak disampaikan. Contohnya
seperti berikut :
i) Syair cerita
Contoh: Syair Badrul Zaman, Syair Ken Tambuhan, Syair
Nur Alam Shah Lela Putera, Syair Yatim Nestapa, Syair Pembunuhan Angreni, Syair
Dandan Setia Intan Terpilih
ii) Syair
nasihat
Contoh: Syair
Menyambut Pelajaran, Syair Mungkir Janji, Syair Pesanan Ibu
iii) Syair semangat patriotik
Contoh: Syair
Tenaga Pemuda
iv) Syair alam sekitar
Contoh: Syair
Cintai Alam Sekitar
v) Syair kiasan
Contoh: Syair
Jong Pecah
vi) Syair
ilmu
Contoh: Syair
Kelebihan Ilmu
Contoh
Syair: Petikan daripada Syair Bidasari
Tersebutlah
perkataan Bidasari,
Setelah
malam sudahlah hari, (Lagu
Selendang Delima)
Bangunlah
ia seorang diri,
Makan
dan minum barang yang digemari.
Pergilah
mandi Siti Bangsawan,
Serta
memakai bau-bauan, (Lagu Rakis)
Lalu masuk ke dalam peraduan,
Santap
sirih di dalam puan.
Bertemu
sepah bekas dimakan,
Diambil
Siti dicampakkan,
Dengan
takutnya ia berfikirkan, (Lagu
Rakis)
Siapakah
ini yang membuatkan.
Jikalau
manusia yang empunya,
Nescaya
aku dicabulinya,
Jika
ayahku dating adalah tandanya, (Lagu
Siti Zubaidah)
Bertambahlah
makanan yang dibawanya.
Dilihatnya
Siti tempat tidurnya,
Tilam
sedikit tersingkir alasnya,
Sirih
di puan salah aturannya, (Lagu
Siti Zubaidah)
Bidasari
masygul dengan takutnya.
Ia
pun duduk di atas geta,
Sangatlah
gundah rasanya cita,
Seraya
bertaburan air mata, (Lagu
Selendang Delima)
Manakah
tempat ia hendak dikata
( Syair Bidasari, hlm. 715-717, 721-722)
3.3 Gurindam
Gurindam sebagai satu bentuk puisi Melayu tradisional
sepertimana dikenali sekarang diperkenalkan oleh Raja Ali Haji melalui
‘Gurindam Dua Belas” yang dikarang pada tahun 1846. Bentuk gurindam adalah
terikat, yakni terdiri daripada dua
baris serangkap mengandungi tiga hingga enam patah perkataan dengan skima
rima a;a. Seuntai gurindam memerlukan beberapa rangkap untuk melengkapkan
keseluruhan idea. Bahasanya bernas dan serius. Isinya mengandungi nasihat,
pengajaran, kebenaran serta pernyataan
perasaan cinta.
3.3.1 Ciri-ciri
Gurindam
Gurindam mempunyai beberapa ciri, seperti berikut :
i) Dua baris serangkap
ii) Empat hingga enam patah perkataan / 8 – 12 suku kata
sebaris.
Contoh :
Apabila terpelihara mata,
Sedikit cita-cita.
Bersungguh-sungguh engkau memelihara tangan,
Daripada segala berat dan ringan.
(Kerusi, hlm. 8)
iii) Jumlah rangkap dalam seuntai gurindam tidak ditentukan.
iv) Skima rima hujung bercorak serima iaitu a;a.
v) Ada kalanya wujud unsur asonansi dan aliterasi pada
perkataan dalam baris.
vi) Rangkapnya
terbahagi kepada unit syarat atau induk kalimat (baris pertama) dan jawab
atau anak kalimat (baris kedua)
vii) Umumnya
mengandungi pernyataan yang serius terutama untuk memberi pengajaran atau
menyatakan perasaan cinta.
Contoh Gurindam:
Contoh 1
Semenjak
tenang semakin gundah
Semarak
hilang ingin bermadah.
Kubawa
maksud bagai diperi
Moga
tersambut gemalai hati.
Sumber : Noraniza Idris CD Masyhur
Contoh 2
Siti Muhsinat digelar hamba
Memohon restu berhujan emas.
Hilang dahaga fakir di desa
Bertiang seri tegak berlima.
Wahai
saudara orang berada
Titiskanlah
rahim yatim terlupa
Ayah
yang mangkat di perbatasan
Untuk
yang lain bermimpi madu
Sumber : Alina
Hassan, Teater Tiang Seri Tegak Berlima
Dalam beberapa teks tradisonal, istilah gurindam, syair,
pantun dan seloka seringkali diguna pakai oleh tukang cerita atau penyalin teks
secara agak bebas. Hal ini menimbulkan kekeliruan kepada masyarakat umum,
kerana ‘nama’ puisi yang ditutur atau dinukilkan berbeza dengan penjenisan
puisi yang dilakukan para sarjana, terutama untuk kajian dan rujukan pelajar
serta penyelidik. Misalnya :
“Maka adapun negeri itu baharu dibuka oleh baginda;
adalah seperti gurindam orang dahulukala: ”
Awak tua bandar terbuka,
Emas habis, dagangan mudah,
Kerbau kambing sesak di padang,
Itik angsa tenang di kuala,
Merpati lindungan langit,
Rengkiang tujuh sejanjar;
Taman dengan sekerat kota,
Emas perak penuh di rumah,
Tangga rumah emas bertuang,
Ibu tangga emas bertitik,
Batuan sawa mengulur;
Penuh sesak hamba sahaya,
Ada yang empat senama,
Ada yang lima senama,
Dilaung di rumah di tanah menyahut,
Dilaung di tanah di rumah menyahut.
(Hikayat Malim Deman, hlm. 2)
3.4 Seloka
Istilah seloka berasal daripada perkataan Sanskrit shloka.
Dalam bahasa Melayu, seloka bererti berseloroh, berjenaka atau menyindir.
Seloka merupakan puisi yang paling tua dalam kesusasteraan Melayu. Seloka
dipercayai datang ke alam Melayu bersama-sama
perkembangan agama Hindu di Asia Tenggara. Teks Mahabharata
(100,000 rangkap) dan Ramayana (24,000 rangkap) merupakan buku terawal
yang tertulis dalam bentuk seloka (Harun Mat Piah, 1989, hlm. 334)
Sebagai
puisi tradisional, karangan berangkap atau bahasa berirama, seloka lebih
merupakan pepatah, bidalan atau perumpamaan yang mengandungi unsur jenaka,
gurau senda, olokan, ejekan dan sindiran. Walaupun seloka merupakan puisi yang
bercorak senda gurau namun isinya mengandungi sindiran yang menjadi pengajaran
dan teladan kepada pembaca. Kebanyakan seloka Melayu ditulis dalam bentuk
terikat yakni empat baris serangkap dengan memakai bentuk pantun atau syair.
Selain itu seloka juga ditulis dalam bentuk bebas iaitu setiap barisnya menjadi
isi puisi berkenaan.
3.4.1 Ciri-ciri
Seloka
Seloka mempunyai beberapa ciri seperti berikut :
i) Karangan berangkap yang memakai pertentangan
bunyi rima hujung yang bebas.
ii) Terbahagi kepada unit pembayang (induk kalimat) dan unit
maksud (anak kalimat)
iii) Perkataan sindiran atau ejekan disampaikan dalam bentuk
berangkap.
iv) Mengandungi unsur jenaka atau gurau senda
v) Digunakan untuk menyindir sambil mengajar.
3.4.2 Jenis Seloka
Seloka dijeniskan berdasarkan bentuk iaitu:
i) Seloka
berbentuk bebas
Contoh:
Aduhai malang Pak Kaduk
Ayamnya menang kampung tergadai
Ada nasi dicurahkan
Awak pulang kebuluran
Mudik menongkah surut
Hilir menongkah pasang;
Ada isteri dibunuh
Nyaris mati oleh tak makan
Masa
belayar kematian angin
Sauh dilabuh bayu berpuput
Ada rumah bertandang duduk.
(Anak Laut, hlm. 9)
ii) Seloka berbentuk terikat.
Contoh:
Buah pinang buah
belimbing,
Ketiga dengan si buah mangga;
Sungguh senang berbini sumbing,
Walau marah ketawa juga.
(Warisan Puisi Melayu, hlm. 67)
Anak agam jual sutera,
Jual di rengat tengah pekan;
Jangan digenggam bagai bara,
Terasa hangat dilepaskan.
(Tanah Airku, hlm. 27)
Anak dara dua sepasang,
Pakai baju pakai kerongsang;
Sebiji nangka sebiji pisang,
Belum tahu rezeki musang.
(Tanah Airku, hlm. 27)
3.5 Nazam
Nazam adalah puisi tradisional pengaruh Arab-Parsi. Rujukan
sebagai istilah teknik kepada suatu bentuk puisi Melayu tradisional digunakan dalam Tajus Salatin,
karangan Bokhari al-Jauhari pada tahun 1603. Penyebarannya agak meluas di
Pahang, Terengganu, Perak, Johor dan Melaka. Antara karya nazam yang
berpengaruh dan luas sebarannya ialah Kitab Kanz al-‘Ula, karangan
Al-Syed Muhammad bin Syed Zainal Abidin al-Idrus (Tuk Engku Tuan Besar
Terengganu), tercetak pada tahun 1931. Secara umumnya nazam digunakan untuk
mengembangkan ajaran Islam; oleh itu isinya bersangkutan dengan pengajaran
fiqah, tasauf, cerita-cerita Nabi, kebesaran Allah, di samping mengupas sikap
dan sifat nilai murni muslimin sejati.
3.5.1 Bentuk dan
struktur
i) Dua baris serangkap.
Contoh :
Aku mula nazam ini dengan nama
Allah yang memberi fahamkan agama.
(Harun Mat Piah, hlm. 286)
ii)
Skema rima hujung tidak mempunyai pola tertentu ; ada
yang serima a,a,a,a dan ada yang tidak serima aa, aa / aa, bb, / ab, bc, cd dan
seterusnya.
Contoh :
Lagi pesankan pula dengan beberapa petua (a)
Dengan dibaca dia dengan lidah yang mulia. (a)
Allah jua dipuji dengan lidah dan hati (a)
Atas nikmatnya atasku dan lain ku pula. (b)
(Harun Mat
Piah, hlm. 295)
iii)
Secara umumnya terbina dengan 5-6 patah perkataan / 10-12
suku kata sebaris (namun jumlahnya tidak tetap). Paling sempurna 6 patah
perkataan sebaris.
Contoh
:
Dengan salam atas kami hai muslimim (6)
Dengan bahagia nyawa kamu hai mukminin (6)
(Harun Mat
Piah, hlm. 296)
iv) Ada nazam yang dibina dengan cara mengulang
baris (misalnya baris pertama digunakan secara berulangan bagi membentuk
rangkap ke-2, ke-3 dan seterusnya).
Contoh :
Maka tuanlah
juga tempat harapan hamba
Pada masa
yang maut itu hadirkan hamba
Tuan itulah pula tempat
harapan hamba
Pada masa
yang syaitan itu fitnahkan hamba
Tuan itu pula tempat harapan
hamba
Pada masa
malaikat itu tanyakan hamba.
(Harun Mat
Piah, hlm. 297)
v)
Ada nazam yang terbina dengan cara mengulang kata dalam /
antara baris (kedudukan kata tidak mengikut pola tertentu).
Contoh :
Maka maadat
ia akan nisak yang mulia
Pada masa kecilnya
serta sukakan dia.
Lagi
bersunyi bagi diri yang mulia
Pada
tempat yang sunyi pada Hira yang mulia.
(Harun
Mat Piah, hlm.297)
vi) Ada nazam terbina dengan jumlah perkataan
yang tidak seimbang antara baris.
Contoh :
Dan daripada Allah jua kuharap akan menunjuk (7)
kepada yang betulnya (3)
(Harun Mat
Piah, hlm.298)
vii) Unit minimum nazam ialah 1 rangkap (2
baris), unit maksimum tidak ditentukan.
viii)
Pada peringkat awal, nazam diterjemahkan
secara langsung (harafiah) daripada bahasa Arab-Parsi; oleh itu langgam
bahasanya dipengaruhi langgam bahasa Arab-Parsi, dan hal ini juga mempengaruhi
bentuk, struktur dan skima rima nazam. Hal ini demikian, kerana nazam menjadi
alat untuk menyampaikan pengajaran agama Islam yang didatangkan dengan menggunakan
bahasa Arab.
xi)
Disampaikan dengan cara nyanyian bernasyid
atau berzikir beramai-ramai di majlis keramaian agama misalnya perkahwinan,
khatam Quran, berkhatan, Maulidul Rasul, Maal Hijrah, menyambut kelahiran,
Maulud dan Hari Asyura.
x)
Secara umumnya lagu nazam bercorak monotonus
(senada) dari awal hingga akhir.
3.5.2 Isi nazam
i) Penceritaan
kisah hidup & mukjizat Nabi Muhammad
ii)
Pengajaran ilmu tauhid / mengenal Allah dan Rasul
iii)
Pengajaran ilmu fiqah / hukum-hakam Islam
iv) Pengajaran rukun Islam dan rukun iman
Dapatlah dirumuskan bahawa puisi Melayu tradisional
seperti pantun, syair, gurindam, seloka, lagu rakyat dan nazam adalah pancaran
nilai dan pemikiran masyarakat Melayu tradisional. Bentuk dan isi pemikirannya
bukan sahaja berguna dalam konteks zamannya malah releven untuk setiap masa,
ruang dan latar masyarakat Melayu atau
Malaysia hari ini.
Contoh:
Kasih Ayah dan Ibu
Ibu
mengandung sembilan bulan
Lebih
dan kurang tak ditentukan
Lahirkan
dikau berapa kesakitan
Berpantang
pula minum dan makan
Cukuplah
masa sampai ketika
Lahirlah
engkau ke dalam dunia
Barulah
suka ibu dan bapa
Kepada
engkau sangat kasihnya
Harap
ibumu bukan sedikit
Tinggilah
harap darinya bukit
Lama
ibumu merasa sakit
Sembilan
bulan tidak berbangkit
Setelah
kamu sudahlah ada
Siang
dan malam ibumu jaga
Tidurpun
tidak barang seketika
Makan
dan minum tidak berasa
Berapalah
dian dengannya tanglung
Diangkat
dituam lalu dibedung
Sudahlah
jaga lalu didukung
Kasih
dan sayang tidak tertanggung
Tidaklah
tentu siang dan malam
Bangun
memangku di dalam kelam
Terkejut
jaga di tengah malam
Tidurpun
tidak lekat di tilam
(Disesuaikan : Warna Sari Sastera Melayu Tradisional
hal. 367-370)
himpunan catatan yang bagus.Memang manfaat. bagus
BalasPadam